Юлія Голованова: «Проектую кожен сад так, щоб він відображав стиль життя власникa будинку, архітектуру та доповнював дизайн інтер’єру»
Бесіду вела Ольга КАМОЛІКОВА
Фото надані HG та Юлією ГОЛОВАНОВОЮ
Юлія Голованова та її компанія HG працює на українському ринку ландшафтних послуг вже 15 років. Завдяки її проектам створені сади у сотнях приватних садиб Київщини та кілька — ближнього зарубіжжя. Крім того, Юлія бере активну участь у суспільному та ландшафтному житті країни, реалізує волонтерські проекти, неодноразово ставала Лауреатом та фіналістом ландшафтних конкурсів, є членом ГЛАУ. З чого почалася її кар’єра у ландшафтному дизайні, які складності довелося подолати і що допомогло з ними впоратися, які тренди сьогодні у ландшафтному дизайні та що хочуть клієнти, — читайте у нашому інтерв’ю.
L&A Юля, як ти визначилася з вибором професії «ландшафтний дизайнер»? Як все починалося?
Починалося все… з малювання. Я з дитинства любила малювати, найбільше — краєвиди, рослини. А один із улюблених предметів у школі був ботаніка. І коли настав час визначатися з вибором професії, а це було в 2002 році, мене «звабило» модне слово та професія «дизайнер». Як ви знаєте, дизайнер — людина, яка займається художньо-технічною діяльністю у різних галузях. Мене зацікавив «дизайн середовища» і я вступила навчатися до Національної Академії Керівних Кадрів Культури та Мистецтв на факультет «дизайн ландшафту». Плюс займалася самоосвітою. Після третього курсу перевелася на заочне навчання та пішла працювати ландшафтним дизайнером в одну столичну компанію.
L&A Існує думка, що в столиці можна влаштуватися на хорошу роботу тільки якщо у тебе є зв’язки, знайомства…
Я написала резюме і відправила його, напевно, до добрих двох десятків столичних компаній, які займалися на той момент благоустроєм територій. Я не знала, чи був потрібний їм ландшафтний дизайнер, але я знала, що мені потрібна робота. До того ж, я була переповнена бажанням творити та впевнена, що в мене все вийде. За кілька днів мені передзвонили з однієї компанії, запросили на співбесіду і взяли на роботу.
L&A І одразу був проект та його реалізація?
Спочатку мені довірили реалізацію за чужим проектом. Потрібно було підібрати в розплідниках рослини за проектом та зробити висадку. Я дуже вдячна за цей досвід. Він допоміг мені швидко вникнути, особливо в роботи зі створення саду. А ще навчив — делегувати повноваження.
L&A Зупинися на цьому детальніше. Ти стала одразу керувати процесом?
Ні. Я потрапила на роботу в компанію чоловіків, не дуже, скажімо так, ввічливих. Коли я замовила рослини, і вони повинні були приїхати, бригадир пожартував з мене, сказав, що наш керівник йому передзвонив і їм треба терміново їхати на інший об’єкт. Та зі словами «Рослин не дуже багато, ти впораєшся» із бригадою поїхав. Привезли рослини. Їх виявилося не просто багато, а дуже-дуже багато… я почала розставляти, висаджувати, розуміючи, що не впораюся ні до вечора, ні за день… І тут приїхав перевірити роботу наш керівник. Висаджували ці рослини ми з ним разом… Бригадиру за обман потім дісталося… А для мене це був чудовий професійний урок. Більше нічого такого у своїй практиці я не допускала.
L&A Чи відрізнялося твоє уявлення про професію ландшафтного дизайнера до початку навчання та після нього?
Уявляла, що буде важче.
L&A Коли і як ти зрозуміла, що настав час працювати на себе?
Напевно, у кожної творчої людини настає момент, коли виростають крила. Мені хотілося зростати та розвиватися, хотілося більше творчості, а не просто висадки за простими проектами. Спрацював і синдром відмінниці — все робити дуже добре, якісно і працювати з клієнтами відкрито, адже мене стали клієнти фірми рекомендувати безпосередньо своїм знайомим, друзям, і дурити керівництво фірми, де я працювала, не хотілося. Крім того, у мене було інше бачення ведення бізнес-процесів і матеріально-технічного оснащення.
L&A Які ділянки тобі складніше проектувати? І які — простіше?
Складніші рівні, на яких немає ні деревця, ні пагорба. Нема за що зачепитися оку. Мегащастя колись ділянка нерівної форми, з кутами, з пагорбами, з деревами з красивою кроною. Клієнт часто каже: можете вирівняти, рослини вирубати-викорчувати… А я намагаюся зберегти нерівності, рослини максимально «обіграти» в майбутньому ландшафті.
L&A Як ти розумієш, твій клієнт чи ні?
Кожна людина має свої захоплення, симпатії. Це стосується живопису, літератури, кулінарії, політики… Різні аспекти. Процес створення саду — робота не одного дня. А ландшафтний дизайнер — це не лише автор проекту та керівник створення саду (як у моєму випадку). Це людина, яка повинна відчувати клієнта, не дратувати його (як і клієнт дизайнера). В ідеалі ми маємо звучати в унісон. Так ось, під час першого огляду ділянки та спілкування з клієнтом я розумію, на якій він хвилі, ми звучатимемо в унісон чи ні. Якщо наші хвилі збігаються, я починаю з ним працювати. Проектую кожен сад так, щоб він відображав стиль життя власника будинку, архітектуру та доповнював дизайн інтер’єру. І завдання, щоб усі ці елементи злилися докупи.
L&A Який об’єкт твій найулюбленіший?
Всі сади люблю. І всіх клієнтів люблю, кожному прагнула створити та створюю неповторний сад, у якому можна розчинитися та набути гармонії.
L&A Який ландшафтний стиль тобі більше до вподоби?
Люблю англійські сади, подобається модерн. Мій улюблений стиль природний, пейзажний, сади – екологічні. Рослини — найбільш місцеві. Догляд — без «хімії» настільки, наскільки можливо. Взагалі, впевнена — за пейзажними екологічними садами, в яких є місце пташкам, комахам-бджілкам — майбутнє. Екологічний сад — це не просто глобальний тренд, це розуміння, що все у природі взаємопов’язане. Наприклад, обробка рослин хімією вбиває комах та бджіл. Бджоли — природні запилювачі, не буде їх — не буде фруктів, не буде їжі — не буде життя на землі.
L&A А що не подобається у саду?
Насильство над природою, хаотичність, безладність, використання шкідливої хімії та бонсаї (ниваки) біля воріт.
L&A Але ж клієнти їх хочуть.
Мої — ні. На жодному моєму проекті немає ніваки. Вони зобов’язують витримувати певну стилістику та вимагають серйозного догляду.
L&A А чого взагалі хочуть клієнти?
У мене в основному ті, хто віддає перевагу природному саду, індивідуальності МАФів, світильників і скульптур і стриманій колірній гамі в рослинах.
L&A Що важливіше в ландшафтному дизайні — натхнення і творчість чи завзята праця?
І те і інше. Натхнення та знання – це важливо. Я надихаюсь живописом, подорожами, вивченням садів відомих дизайнерів, відомих особистостей. При спілкуванні із замовником у моїй голові починається народжуватися образ майбутнього саду. А потім починається наполеглива праця.
L&A Чи маєш улюбленого ландшафтного дизайнера, роботи якого надихають?
Так. І не одного. Я стежу за роботами Чарльза Майєра, Nigel Dunnet, Adam Woodruff та багатьох сучасників. І раджу всім тримати руку на пульсі та вивчати творчість відомих ландшафтних архітекторів сучасності.